sobota, 23 lutego 2013

KRYPTON

Skąd: Bukareszt
Powstali w : 1982
Rodzaj muzyki: Heavy metal (?)  który ewoluował w melodyjny pop ;)
Aktywność: NIE w metalowej formie 
Ilość płyt: 4
Teksty po: rumuńsku

Witam :)

Dziś KRYPTON - przez krytyków i prasę muzyczną uznany za "najlepszy rumuński zespół heavy metalowy lat '90". 

Co ciekawe  historię zespołu można podzielić na "stary Krypton" i "nowy Krypton". Interesuje nas tylko stary, bo tylko on ma cokolwiek wspólnego z tematem tego bloga (jak ktoś założy stronę o rumuńskim ciotowatym popie, wtedy będzie mógł spokojnie ująć nową twórczość grupy ;)

Zespół powstał pod nazwą Kripton Fort, dopiero później przemianował się na KRYPTON.
Jest to grupa która w latach 90 konkurowała np z IRIS, CARGO, HOLOGRAF, COMPACT, ROSU SI NEGRU i VOLTAJ.

Podobnie jak Timpuri Noi, Krypton też zadarł z władzą, członkowie zespołu byli niejednokrotnie przesłuchiwani przez Securitate, co więcej zostali nawet 3- krotnie zatrzymani (2 razy na 6 miesiecy, a za trzecim razem już na rok).

Zespół został założony przez Dragosa Docana (wokalistę i przyszłego kompozytora grupy) i Eugena Mihaescu.    

Przyznam że mam problem z Kryptonem: starałam się do niego przekonać, bo to ważny zespół, bo to znany zespół, bo to swego rodzaju klasyka... i lipa. Przegrzebałam się przez dyskografię szukając punktu zaczepienia i tego całego "heavy metalu" i nic :( 

Ja osobiście stanowczo wolę CARGO, nie da się jednak oczywiście nie przyznać że i Krypton trzeba znać:)


SKŁAD: znowu ciężko podać skład bo jeden muzyk przyszedł, w międzyczasie inny odszedł, a do tego różne źródła różnie podają...  ale ogólnie rzecz biorąc do grupy w każdym razie należeli:

Dragos Docan - wokal, bas, muzyka + teksty piosenek, odszeł z grupy w 2000 roku i założył -  grupę "HAIDUCII") na jego miejsce za mikrofonem wszedł Razvan Fodor.

Eugen Mihǎiescu - wokal, gitara

Niki Dinescu  - perkusja (1986- 1989)

Razvan "Lapi"  Lupu - perkusja


DYSKOGRAFIA:


"Formaţii rock vol. 7" (1982) split na którym Krypton zamieścił 4 kawałki, np dość znany utwór "Fata Morgana" przypominający żywo dokonania naszej polskiej Republiki

Tracklist:
1. Barock - Cantec de pace
2. Barock - Castelanii
3. Baroc - Furtuna
4. Hardton - Destin
5. Hardton - Drumul vietii
6. Hardton - Timidul
7. Krypton - Camasa pacii
8. Krypton - Avertisment
9. Krypton - Fata Morgana
10. Prefix 990 - Pamant cu flori
11. Prefix 990 - Frunze-ngalbenite


"30 minute" (1988) pierwsza płyta zespołu, (faktycznie trwa 30 minut ;), dziwna i wg mnie słaba płyta, nagrana w Electrorecord

Tracklist:

1. Prietena Mea ("Moja dziewczyna")
2. Treizeci de Minute (Trzydzieści minut")
3. Ploaia ("Deszcz")
4. Adeseori ("Często")
5. Fetele cu Ochii Verzi ("Dziewczyny o zielonych oczach")
6. Poveste cu un Clown ("Opowieść z klaunem")
7. Tatiana
8. Ora Tarzie ("Późna godzina")




"Fǎrǎ teamǎ" (1909) "(Bez strachu") jeden z dwóch (razem z kolejnym "Lanţurile" ) najlepiej sprzedających się albumów zespołu, odnalazł się na niej dzięki Bogu jeden kawałek który mi się nareszcie spodobał, "Am crezut in ochii tai" (" Dorosłem na twoich oczach") przywodzący na myśl Scorpions, tytułowe "Fara teama" też nie jest złe, generalnie wg mnie to ich najlepszy album 

Tracklist:
1. Nemuritori
2. Incearca sa crezi
3. Sint doar un nor
4. Cheama-ma
5. Capriciu 4
6. Am crezut in ochii tai
7. Inima de fata
8. Fara teama




"Lanţurile" (1991) ("Łańcuchy")  2 płytowa rock- opera, wystąpiło na niej sporo gości, w tym Cristian "Trantoru" Ilie, wokalista VOLTAJ.

Płyta opiewa  Rewolucję i upadek komunizmu, jest uważana za największe osiągnięcie zespołu (co mnie ponownie zaskakuje, ciężko te płytę nazwać choćby rockową, wg mnie jest smętna i absolutnie nie łapie za jaja, ale rozumiem że może ma dla Rumunów znaczenie sentymentalno- historyczno- ideologiczne ?)
(jeden ładny utwór to instrumentalne "Lanţurile", gdzie panowie pokazjuą swoje mozliwości techniczne)




"Am dormit prea mult" (1997) ("Za długo spałem") ostatnia płyta z Dragosem jako liderem

Tracklist:
1. Feciori De Lele
2. Foarte Rău
3. Va Fi Rândul Tău
4. Nu Mă Bate, Măi Bărbate!
5. Cântecul Nebunului
6. Am Dormit Prea Mult
7. Cioara
8. Vinovat
9. Sătul De Tot Şi Toate
10. Fără Bani
11. Cântic Haiducesc
12. Să Bem, Să Bem, Să Bem!
13. Gangsta'
14. Ziua Schimbării 


*** 

Potem nastał "nowy Krypton" który nas już nie interesuje, nagrali 3 płyty: "Comercial" (2001), "Stresat de timp" (2002) i  "Deasupra lumii" (2004), jako dowód ich "spopelinizowania" mogę wrzucić okładkę drugiej płyty- mówi sama za siebie ;) ciekawostką przyrodniczą jest fakt, że po przejściu na pop zespół zrobił mega karierę w mainstreamie :)


Przyznaję że szokujące jest to, co Razvan Fodor uczynił Kryptonowi, a właściwie jeszcze bardziej mnie zastanawia co skłoniło starych członków zespołu do podjęcia takiej metamorfozy... cóż, gdy nie wiadomo o co chodzi....


Na koniec:

coś ze starego Kryptona (powiedziałabym starego "dobrego" Kryptona, ale średnio dobre to jest wg mnie: piosenka o przynajmniej sensownym tytule "Napijmy się"


wspomniany "scorpionsowaty" "Am crezut in ochii tai":


i dla porównania coś po "liftingu", piosenka "Lasa- mi speranta" ("Zostaw mi nadzieję"), stała się swego czasu hitem w MTV. Komentarz zbędny, upadek aż nadto widoczny  ;)


Pozdrawiam :)

4 komentarze:

  1. Masz ich utwory w formacie mp3? Nie moge tego nigdzie znaleźć, ściągam z youtube... Ech, a na last.fm pod Krypton kryje się jakaś electrozmuła xd.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej niestety nie mam, słuchałam Kryptona głównie w Rumunii, miałam znajomego który miał całą dyskografię. Podarował mi nawet kasetę, którą mi skradziono razem z całym plecakiem 2 tygodni później ;) Tak że niestety nie pomogę

    OdpowiedzUsuń
  3. Nieco podobną trajektorię losów ma zespół Voltaj w którym przez jakiś czas na wokalu był Minculescu. Też grali heavy metal do połowy lat 90tych a teraz to kiczowaty pop dens czy coś takiego, ale tam było wieeele zmian w składzie. Mieli fajną płytę "Cenuşă şi diamant" (jak mówił jeden z członków zespołu na nazwę wpadli niezależnie od filmu Wajdy :) ): http://www.youtube.com/watch?v=RRI1lo-GiQ4
    http://www.youtube.com/watch?v=dI2DLLCJBYA
    http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=RBfDvBsEhkw&NR=1

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomyłka, płytę "Pericol de moarte" :)

    OdpowiedzUsuń

Piszcie :)