piątek, 15 marca 2013

CELELALTE CUVINTE


Skąd: Oradea
Powstali w : 1981
Rodzaj muzyki: rock/ metal/ progresja/ alternative
Aktywność: TAK
Ilość płyt: 8
Teksty po: rumuńsku

Hm... mam ciężki orzech do zgryzienia z tym zespołem.

Grupa jest legendą, formacją ważną i cenioną, będącą na scenie już 30 lat i wciąż niezwykle popularną, ale jedna rzecz sprawia że nie mogę jej słuchać: wokalista;)

Smutno mi z tego powodu, ale po prostu nie mogę. Dostaję telepawki nerwowej.
Wielka szkoda, bo to naprawdę dobra muzyka, piękne melodie z pobrzmiewającymi echami psychodeli przywodzącymi na myśl lata 70 (np. utwór "La ceas tirziu" z 1 płyty), ale ten jęczący wokal jest dla mnie absolutnie nie do zniesienia. Zmienia on cały wydźwięk słuchanych piosenek.
Przywodzi mi na myśl hiszpański zespół Hombres G gdzie śpiewak podobnie wyje, tylko że Hombres G robią sobie głównie jaja, a Celelalte Cuvinte niestety nie :(

No ale nic, wystarczy tych żali jak na początek, przechodzimy proszę państwa do rzeczy:

zespół CELELALTE CUVINTE czyli "Inne słowa":)

Jak już wspomniałam- każdy kto jest zainteresowany muzyką rumuńską powinien się zapoznać. Bardzo ciekawy zespół, złożony z wyśmienitych muzyków i uznawany za jedną z ważniejszych spośród progresywnych grup środkowej Europy.

Powstali pod nazwą SONIC w 1977 roku, założyli ją uczniowie liceum- Cǎlin Pop, Marcel Breazu i Leontin Iovan. W tamtych czasach grali covery  LED ZEPPELIN, DEEP PURPLE i PINK FLOYD.

Gdy chłopaki skończyli liceum i poszli na studia na politechnikę w Timiszoarze, przemianowali zespół na Celealte Cuvinte. Pierwszy koncert dali 13.12.1981 w studenckim domu kultury w Timiszoarze.
Grywali na większości rumuńskich festwiali studenckich zdobywając coraz to większą rozpoznawalność i liczne nagrody; po tym jak PHOENIX wyjechał z kraju, zajęli jego miejsce w czołówce zespołów lat 80.

W roku 2006 grupa obchodziła 25- lecie istnienia które uczciła ogólnokrajową trasą koncertową.

Ciekawostka: CC jest jedynym rumuńskim zespołem który uznaje swojego inżyniera dźwięku za pełnoprawnego członka zespołu. 


SKŁAD:


Cǎlin ("wykastrowany miauczący zmoknięty kot na dachu") Pop -  wokal, gitara

Marcel Breazu - bas, wokale

Leontin Iovan- perkusja

Tiberiu Pop - klawisze, wokale

Ovidiu Rosu - wspomniany dźwiękowiec



DYSKOGRAFIA:




"Formaţii Rock vol. 8" (1984) swoje pierwsze nagrania udało im się zamieścić na jednej z płyt ze znanej serii wytwórni Electrecord : "Formaţii Rock"7 pierwszych piosenek należy do grupy EVOLUTIV i 4 ostatnie do CC.
Debiut świetnie przyjęty, recenzenci zgodnie wróżyli grupie świetlaną przyszłość.

Tracklist:
1. Despre suferinţa de iarnǎ ("O zimowym cierpieniu")
2. Iarbǎ prin pǎr ("Trawa we włosach")
3.Caractere ("Charaktery")
4. O sǎ am ("Będę mieć")





"Celealte cuvinte" (1987) pierwsza płyta i od razu wielki hit, album jest dojrzały i przemyślany. Od pierwszego utworu - "Fara cuvinte" - "Bez słów" przykuwa uwagę i zabiera w progresywną podróż. Przyznam że ta płyta zrobiła na mnie ogromne wrażenie, do tej pory do niej wracam, nawet już maniera wokalna Popa stała się dla mnie w przypadku tej płyty znośna, zapewne za sprawą przyzwyczajenia :)

Co do okładki, to cytując za serwisem  okladki.net:

„Okładka z kwadratami”, jak mówią o niej sami muzycy zespołu to bodaj najbardziej znana okładka w historii rumuńskiej muzyki popularnej. Powstała przypadkowo i bez udziału zespołu. Jej autorem jest znany rumuński artysta Alexandru Andries. Pierwotnie autor miał zupełnie inną koncepcję, ale została ona odrzucona przez urzędnika cenzury, który wyznaczył czas na dostarczenie nowej wersji. Termin ten wynosił jeden dzień! Spóźnienie oznaczało utratę możliwości wydania płyty w wyznaczonym terminie a w praktyce co najmniej kilkumiesięczne opóźnienie. Dlatego Andries nie ryzykował i szybko stworzył okładkę, której nie można było nic zarzucić, poza… przeciętnością.

płyta wydana w Electrecord (jak i zresztą 3 następne)

Tracklist:
1. Scrisori iubite  ("Ukochane listy")

2. Un sfirşit e un  început ("Koniec jest początkiem")

3. Dacǎ vrei ("Jeśli chcesz")

4. La ceas tîrziu ("O późnej porze")

5. În zori de zi ("O brzasku dnia")

6. Fintîna suspinelor ("Studnia westchnień")

7. Despǎrţire ("Rozstanie")




"II" (1990)
Tracklist:

1.Fără cuvinte ("Bez słów")  
2.Pârâul ("Strumień")  
3.Călătorii ("Podróże")  
4.Cînd mă uit în ochii tăi ("Kiedy się przeglądam w twoich oczach")  
5.Nu-mi da tot într-o zi ("Nie dawaj wszystkiego naraz")  
6.Comoara ("Skarb")  
7.Rămâi ("Zostań")


"Se lasǎ rǎu" (1992) ("Jest coraz gorzej") płyta zdecydowanie bardziej metalowa niz pierwsza, nagrana w klimacie lat 70, nie brzmi wcale przekonywująco, urok- który zawierała płyta pierwsza zniknął, wokal nie pasuje i wkurza. Nie mogę się oprzeć wrażeniu że Celealte Cuvinte nie jest stworzone do grania metalu.

Tracklist:
1.Se lasă rău ("Jest coraz gorzej")  
2.Oglinda II ("Lustro II")  
3.Spre care rai? ("Do którego raju?")  
4.Cina Dragonului ("Wieczerza smoka")  
5.N-are rost ("To nie ma sensu")  
6.Treapta din urmă ('"Ostatni krok")  
7.Oglinda IV ("Lustro IV")  




"Armaghedon" (1995) (ponownie wydana w 2007 w postaci digipacka)  w swoich czasach wyróżniała się na tle innych wydawnictw epoki, również ze względu na bardzo pesymistyczne teksty dotyczące sytuacji w kraju, np:


"Neam blestemat" - przeklęty naród

Nicǎieri  într-acest loc blestemat - nigdzie na tej przeklętej ziemii
Nu mi- am aflat rostul - nie odnalazłem sensu
Istovit doar de mult prea-n zadar - wyczerpany wszak od dawna i na próżno
ce mǎ zbat - miotając się

Daca gândul mi-e dus tot la apus- nawet jeśli moja myśl jest niesiona wciąż na zachód
An dupa an, oare n-a fost chip- rok po roku, może nie było to możliwe
Sau sǎ nu fi- ncercat - czy może nie próbowałem
Îndeajuns... - wystarczająco 

Şi mereu aţipit - neam blestemat! - i zawsze półuśpiony - przeklęty naród!
Mi- ai aşternut poate - przygotowałeś dla mnie
Un coşmar care nu mai are- koszmar który nie ma
Sfârşit - końca


Od tej płyty zaczęła się moja znajomość z CC- dodam że był to początek niefortunny.
Dawno temu gdzieś wyczytałam że "Armaghedon" jest to prawdziwa undergroundowa płyta z metalem progresywnym, więc się na nią rzuciłam jak na zimne piwo w upalny dzień i ... przeżyłam bolesne rozczarownie. Muzyka może ok, ale ten wokal! ;) Tak sie okrutnie zawiodłam, że na długi czas nie chciałam nawet słyszeć o Celealte Cuvinte ;)

Teraz zrobiłam drugie podejście i znając już np płytę pierwszą i przyzwyczaiwszy się troszkę do wokalu, stwierdzam, że wg mnie ta płyta jest po prostu słaba (co nie zmienia faktu że jest dość ważna.

Tracklist: 
1.Asta e viaţa mea ("Takie jest moje życie")  
2.Lupii ('Wilki") 
3.Neam blestemat ("Naród przeklęty")  
4.Lumea de apoi ("Przyszły świat")    
5.Cor de copii ("Dziecięcy chór")  
6.Armaghedon   
7.Balanţa ("Waga")  
8.Cel din răsărit ("Syn wschodu")  
9.Nu-i vina mea ("To nie moja wina")

 


 "Vinil Collection" (1996) składanka wydanych już wcześniej utworów




"Ispita" (1997) ("Pokusa") pierwsza płyta w stylistyce "alternatywnej", nasycona efektami elektronicznymi, wydana w Luna plina (debiutem wydawniczym którym wytwórnia rozpoczęła działalność była płyta IRIS, "Ispita" była ich drugim projektem) co ciekawe jest to pierwsza płyta gdzie Calin Pop śpiewa (prawie) normalnie! Czyli da się? Da się!

Tracklist:
1.Fără stăpân ("Bez pana")   
2.Ispita ("Pokusa")  
3.Pasăre de plumb ("Ołowiany ptak")  
4.În(vin)muiat ("Zanurzony w winie")  
5.Mai Treya   
6.Trup şi suflet ("Ciało i dusza")  
7.Paharul e plin ("Kielich jest pełny")  
8.Trecătoare ("Przełęcz")  
9.Boala de gânduri ("Choroba myśli") 
10.Rândul tau ("Twoja kolej")



"NOS" (2004) płyta nagrana za własne pieniądze po długiej, aż 7 letniej przerwie, w czasie której zespół praktycznie nie koncertował. Płytą tą chcieli o sobie przypomnieć i zwrócić uwagę również mainstreamowej publiczności.
Album nagrany w konwencji pop- rock, z bardzo uproszczonymi, wręcz infantylnymi tekstami, a tematem przewodnim sa zagrożenia wynikające z rozwoju technologii.

Żeby nie było że jestem gołosłowna, refren piosenki "Turbo"

In universul lor paralel - w ich równoległym wszechświecie
Bat inimi de otel- biją serca ze stali

Masini, in urma sangerand - samochody, krwawią

Uleiuri de motor, au sufletul lor- olejem z silnika, mają swoje dusze

;)

Płyta przeciętna i smętnawa, do przesłuchania raz i zapomnienia.
Tracklist:
1.Turbo  
2.Zodia   
3.www   
4.Maşini ("Samochody")  
5.TV   
6.Homepage   
7.Cinema   
8.Acum ("Teraz")  
9.Iarbă prin păr ("Trawa we włosach")




"Stem " (2008) najnowsza póki co płyta CC

Tracklist:
1.Nopţile ("Noce")  
2.Între vise ("Między snami")  
3.Zmeie ("Latawce")  
4.Stele ("Gwiazdy") 
5.Stem   
6.Sfârşit ("Koniec")  
7.Se închid ("Zamykają się")  
8.Vocala ("Samogłoska")  
9.Tranzit   
10.Umbra Mea ("Mój cień")  
11.Ultima (In Memoriam Floriat Pittiş) ("Ostatnia" - ku pamięci Floriana Pittişa*)


"Un sfârşit e un început" (2008) kompilacja

Tracklist:

1. Iarbă prin păr
2. Scrisori iubite
3. Un sfârşit e un început
4. Dacă vrei
5. La ceas târziu
6. În zori de zi
7. Fântâna suspinelor
8. Despărţire
9. Fără Cuvinte
10. Pârâul
11. Nu-mi da tot într-o zi
12. Comoara
13. Rămâi
14. Iarna


Na koniec:

grupa nie nagrała wielu teledysków, więc pokażę wam jeden w nielicznych, do piosenki "Comoara" z drugiej płyty, przy okazji zobaczycie co miałam na mysli mówiąc o wokalu...



Polecam jeszcze do tego moje 2 ulubione utwory z pierwszych płyt,
przepiękne "Fara cuvinte" z głosem nieżyjącego już Floriana Pittişa*





 i "Daca vrei"


Tekst:
Dacă vrei privirea să-mi las în podea - Jeśli chcesz by me spojrzenie spoczęło na ziemii
Calcă peste ea, calcă peste ea - Stań na niej, stań na niej
Dacă vrei de tine să simt că-s robit – Jeśli chcesz bym był Tobą zniewolony
Lasă-mă uimit, lasă-mă uimit – Zadziw mnie, zadziw mnie


Dacă vrei cu tine lumina s-o impart – Jeśli chcesz bym podzielił się z Tobą światłem,
Lasă-mă să ard, lasă-mă să ard- pozwól mi się spalić, pozwól mi się spalić
Dacă tot ce-i dus vrei din urmă s-ajung – Jeśli chcesz bym odnalazł wszystko to, co odeszło w przeszłość
Lasă-mă să curg, lasă-mă să curg – pozwól mi podryfować, pozwól mi podryfować


Dacă vrei să ştii ce-am în suflet şi-n gând – Jeśli chcesz wiedzieć co mam w duszy i myślach,
Lasă-mă să cant, lasa-ma sa cant – pozwól mi zaśpiewać, pozwól mi zaśpiewać
Lasă-mă să cânt, lasa-ma sa cânt- pozwól mi zaśpiewać
Lasa-ma sa cant, lasa-ma sa cânt... pozwól mi zaśpiewać


A na sam koniec coś nowszego; tytułowy utwór z "Ispita"  na dowód że Cǎlinowi Pop zdarza się śpiewać "normalnie"  ;)



Dawno się nie nasiedziałam tyle nad jedną notką ;)
Ukłony.

*Florian Pittiş był to ukochany przez publikę rumuński aktor, piosenkarz folkowy, producent, wielki miłośnik Boba Dylana, którego utwory tłumaczył i interpretował po rumuńsku. Postać kultowa, nazywana "prorokiem pokolenia w niebieskich dżinsach".



5 komentarzy:

  1. Jak słyszałem ich pierwszy utwór "Daca vrei" w radiu to autentycznie myślałem że śpiewa kobieta :)

    OdpowiedzUsuń
  2. I byli długo moim ulubionym zespołem rumuńskim. Warto zwrócić uwagę na krótki, półminutowy, mówiony utwór z "Armaghedonu" pt. "Cor de copii", ciarki mi kiedyś od tego przeszły jak to słyszałem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie taki "ciarkowy" utwór to bez wątpienia "Fara cuvinte" z drugiej płyty ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bo tam Calin Pop właściwie nie śpiewa :) Cuvinte jako jedni z pierwszych zaczęli wprowadzać elementy gothic i doom metalu zczystym wokalem po rumuńsku. Niedawno wpadłem także na płytę zespołu Cronos z 1998, ale tu wokal jest już agresywniejszy: http://www.youtube.com/watch?v=bmJI3ibi4Io

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, Cronosa znam, notka też będzie :)

    OdpowiedzUsuń

Piszcie :)